Hobgoblin

h-startHobgoblin to słowo zazwyczaj używane w ludowych baśniach o przyjaznych lub zabawnych goblinach. Jeśli zaś chodzi o świat komputerów, gra o takim tytule wydana była w 1990 roku najpierw na komputery Acorn Electron i BBC Micro (skąd powstała konwersja na Atari XL/XE) oraz w 1991 roku na pozostałe ośmiobitowce jak ZX Spectrum, Commodore 64 i Amstrad CPC.

Opis przygody
W dalekiej krainie Altrois, otoczonej ze wszystkich stron przez gęsty las i paskudnie cuchnące bagna, żyli miłujący pokój ludzie rządzeni przez dobrego i łaskawego Króla Garatha. Niestety kraj był bez przerwy atakowany przez hobgobliny i duchy z bagien. Tylko moc potężnego artefaktu – Złotej Kuli, ochraniała krainę Altrois i ludzi ją zamieszkujących przed złem. Niestety Złota Kula została skradziona i teraz ciemność opadła na Altrois. Król wezwał swego jedynego syna Zanoka.

„Idź śmiało synu i odzyskaj Złotą Kulę, która zapewniała nam bezpieczeństwo przez tyle lat.” wyszeptał Król. „Musisz się dobrze uzbroić przed podróżą, gdyż będzie ona bardzo niebezpieczna. Będziesz potrzebował wszystkich swoich umiejętności i sprytu jeśli masz odzyskać Złotą Kulę i zapewnić naszym poddanym bezpieczeństwo na wieki.”

Zasady gry
Gra jest typową zręcznościówką platformową, w klimacie fantasy, która ładnie została podsumowana w instrukcji do gry: „Duchy i hobgobliny, które zabijają dotknięciem, zmartwychwstałe kościotrupy, wyposażone w noże i topory, upiorni łucznicy z niekończącymi się zasobami strzał. To wszystko, a nawet więcej musi zostać pokonane, żeby odzyskać Złotą Kulę Altorisu. 60 ekranów pełnych akcji i przygody”.
Reasumując nasz bohater musi przebić się przez las i zamek, pokonując dziesiątki wrogów, wykorzystując przy tym zebrane bronie i unikając niebezpieczeństw, aż dotrze do miejsca gdzie trzymana jest Złota Kula. Po jej zebraniu, gra kończy się zwycięstwem.

Sama gra jest skrzyżowaniem Ghost’n Goblins i starego dobrego Fred’a. Bohater walczący z licznymi przeciwnikami ma za zadanie dotrzeć do dalekiej krainy idąc tradycyjnie „ciągle w prawo”. Czas jest ograniczony, przeciwnicy coraz trudniejsi do pokonania. Na szczęście bohater ma możliwość „upgradu” broni i zdobycia dodatkowych żyć.

Zmiany w stosunku do oryginału
* czas, który ogranicza bohatera gry, biegnie nieco wolniej, żeby ułatwić grę,
* broń działa troszkę dłużej (czas działania broni jest niezależny od upływającego czasu w grze),
* dodane okienko z widokiem obecnie używanej broni,
* zmienia się kolor tła przy wejściu do zamku,
* dodany został ekran tytułowy,
* możliwość zmiany tempa gry klawiszami 1 ,2 oraz 3,
* pojawia się grafika przy „game over” oraz po zakończeniu gry,
* drobne zmiany w grafice elementów,
* dodane nowe elementy graficzne, np. krzyże i tablice cmentarne,
* dodany panel graficzny na dole oraz zmieniona grafika napisu na górze,
* pojawiła się muzyka podczas gry, którą można przełączyć z/na efekty dźwiękowe (klawisze S i M).

Sterowanie
Joystick – ruchy bohatera
Fire – atak bronią
1,2,3 – zmiana prędkości gry
P – pauza/wznowienie
S – efekty włącz/wyłącz
M – muzyka włącz/wyłącz
ESC – koniec gry




Strategia i wskazówki
Aby zwiększyć moc swojej broni zbierz jarzący się sztylet, lub pięć błyszczących skarbów (klejnoty, monety lub skrzynie).
Aby zwiększyć zasięg broni weź świecącą strzałę.
Dodatkowe życie dostaniesz po zebraniu trzech świecących czaszek.

Ciekawostki
# Gra została wydana w 2008 roku przez GR8 Software na cartridge w ilości 70 sztuk. W tym edycja zwykła i rozszerzona.
# Autor oryginału David Parsons, wyraził zgodę na wydanie tej gry na Atari. Jednocześnie bardzo ucieszył się że gra jest popularna i że będzie wydana.
# Podczas pauzy klawisze ctrl + L zwiększają ilość żyć.
# dyskusja na temat przenoszenia gier z BBC Micro na Atari

Credits
Muzyka: stRing
Grafika: Kaz
Data: 10 / 2008

Download
Gra